woensdag 26 september 2018

De nieuwe 504

In de jaren zestig was het bijzonder gepast met een nieuwe grote berline te komen. De ene berline volgt de andere op en bestaat er doorgaans enkele jaren naast. En er komt heus nog een break. De wereld is veranderd, men rijdt tegenwoordig SUV. Of in ieder geval ruim, in Peugeot-termen voor de 508 kom je dan in de SW. De oude 508 is veel op de weg te zien als SW, daar past je lifestyle beter in. En toch wil ik er enkele kanttekeningen bij plaatsen. Ruimte zit je nooit in de weg maar ben je het ook nodig? Ik kom niets tekort in de 508 4-deurs coupé, want zo mag je deze wel noemen. Prachtige frameloze ramen op alle vier de deuren. Ik reed 10 jaar dagelijks in enkele prachtige 406 coupé's. Die was ruim, maar je moest het er wel voor over hebben. Dat mis ik een beetje bij de huidige markt, een beetje inschikken om het leuker te hebben. Aanpassing past slechts de fabrikant, de consument staat met het eisenlijstje klaar. En dan krijg je dus auto's die eigenlijk niemand wil maar iedereen koopt.



De nieuwe 508 berline is eigenlijk een echte coupé. De fraaie daklijn buigt waar je dat wilt en de vier portieren zijn zonder raamstijlen. En toch moet me even van het hart dat de beenruimte achterin de 406 coupé net iets beter voor elkaar is. Hoewel ik daar zelf ook niet achterin zat. Overigens is het voor een coupé niet verboden raamstijlen te hebben. De 404 coupé heeft ze en mijn Facel III ook. Twee modellen waar niemand met benen achterin kan zitten. Niets mis mee dus, met dat gegeven. Maar naast de 504 berline misstaat de 508 ook niet. Vergelijkingen liggen voor de hand hoewel de ontwerpfase en technische schaal 50 jaar uit elkaar liggen. Eigenlijk is het dan ook onzinnig. Maar we doen het toch, want zo veel is het spectrum uiteindelijk niet eens opgeschoven. We gebruiken dezelfde brandstof, remmen en schakelen en het concept is niet veranderd naar vliegende schotels of zwevende stoepen. Niet eens naar echt zelfrijdende systemen. Dat komt wel op, ook de nieuwe 508 houdt de koets zichzelf binnen de lijntjes maar laat het stuur niet te lang los, de auto maant je het stuur weer te vatten. De adaptieve cruisecontroll houdt de voorliggers nauwlettend in de gaten. Dat biedt wel nieuwe perspectieven en frustrerende medeweggebruikers, want linkshangen op de snelweg is opeens een stuk aantrekkelijker. Voordat je het weet rijd je opeens weer 110 achter een andere sukkelaar.



De 508 groeit op je, het is een heel fijne, zuinige en gerieflijke machine. Je kunt je afvragen waarom je eigenlijk perse een drieserie wilt rijden. Zeker in Duitsland kan ik me voorstellen dat de ratio er toe doet, maar welk ratio zit er achter een Oktoberfest? Je wilt toch ook wel eens iets leuks doen? Kijk eens naar een vroege 504? Wat een heerlijke auto is dat nog steeds. Ruim, stoer en als je deze geparkeerd hebt, kijk je hem altijd nog even verliefd na. Ik zat deze week nog even in mijn eigen 508 SW, deze reed nog steeds heerlijk en heeft een fantastisch dashboard maar wat een gigantisch stuur! Die van de 504 is nog groter, maar dat werkt dan toch weer anders.



De nieuwe 508 is langer, veel zuiniger en waarschijnlijk beter gebouwd dan de 504. Maar als je er na 45 jaar nog bent met een verse APK heb je eigenlijk geen argumenten tegen de 504. De 504 is een geweldig icoon voor de firma. Het sedantijdperk (ik gebruik bewust het in onbruik geraakte woord) lijkt voorbij waarmee de 508 berline tot een niche veroordeelt is. Ik vraag het me af. Reacties op het Franse forum geven zoveel enthousiasme weer op de nieuwe 508. We kunnen in Nederland het verschil niet maken, maar in het moederland wel. De aloude 508 berline is een veel geziene gast in het moederland, de SW is meer iets voor de praktische Praxisshopper. Ik denk dat het wel gaat loslopen met de 508. Peugeot heeft een heel mooie auto gemaakt, eentje die je wilt hebben.



De 504 herleeft zijn iconische staat met de verschijning van de nieuwe 508. Ongelooflijk hoeveel er acte de présence geven bij de viering van het 50-jarige bestaan van de 504. Peugeot Nederland was er met de nieuwe 508. En viert het verleden en de toekomst. Of alle parameters met de nieuwe 508 uitslaan naar het groene deel van de meter valt of staat met de koper. Ik zeg alleen, eindelijk is de vierdeurscoupé van Peugeot er, de nieuwe 508. Leve de nieuwe coupé.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten